Telefilem Angin TV1

Bersempena Hari Kebangsaan 2023, Unit Drama TV RTM menampilkan sebuah lagi karya terbaru, Panggung RTM bertajuk "Angin" asakan bersiaran dalam dua September ini pada saluran TV1 atau strim melalui pelaksanaan RTMklik.

Telefilem Angin 

Waktu Tayangan: Sabtu, dua September 2023, 9:00 malam

Rangkaian: TV1 / RTMKlik

Penulis Skrip: Azrie Izham Hamzah

Pengarah: Danny Alamsyah

Produksi: Unit Drama TV

Pelakon: Hairi Safwan, Nadiya Nisaa, Hasnul Rahmat, Taufiq Hanafi, Amanda Tan, Nurdini Adlina, Zainon Ismail


Sinopsis Telefilem Angin 

Mengisahkan mengenai 2 beradik, Khabir & Sufiah yg lahir pada famili pengamal seni tradisional Mek Mulung, pada sebuah kampung bernama Wang Budi. Ayah mereka, Pak Saad merupakan pengasas pada gerakan seni tradisional Mek Mulung Seri Mayang.

Setelah Pak Saad tewas dunia, ke 2 anaknya itu diamanahkan buat mewarisi amalan seni tradisional tersebut. Permasalahan bagaimanapun ada bila ke 2 beradik ini memiliki fahaman & ideologi yg berbeza tentang hala tuju seni persembahan tradisional itu.

Keadaan bertambah tidak baik bila Sufiah membawa orang luar yg adalah bangsa lain masuk menyertai Seri Mayang mengembangkan Khabir yg memiliki pendirian ortodok bertambah berang.

Di satu sisi lagi, Khabir juga menggadaikan tanah pusaka loka pada mana Mek Mulung pada Wang Budi bertapak mengakibatkan deretan Seri Mayang berisiko kehilangan loka. Permasalahan antara 2 beradik ini kemudiannya mengakibatkan deretan Seri Mayang berpecah sekaligus menjejaskan masa depan seni & budaya Mek Mulung pada Wang Budi yg semakin hilang ditelan arus pemodenan. Lalu bagaimanakah kesudahannya? Dapatkah ke 2 beradik ini manunggal semula demi menunaikan jujur arwah ayah mereka mempertahankan warisan budaya ini?

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Telefilem Angin TV1"

Catat Ulasan